Gör din egen bil lite snabbare

Trimmar din bil


Går du i tankarna om att du vill trimma din bil så att den går bättre. Då rekomenderar jag att du lämnar in den till en profisionell biltrimmare då det är mycket som ska stämma. En motor som går sönder kan bli en riktigt dyr historia. En riktig motortrimmare har dessutom en bromsbänk som han eller hon kan bromsa din motor i för att se hur många hästkrafter du verkligen plockar ur din motor.

Chip trimma


De flesta bilar innehåller elektronik som styr din bil. Det fungerar inte som förr där du portade motorerna för att öka på flödet. Nej idag är det vanligt att man chiptrimmar sina motorer för att plocka ut det lilla extra. I vissa fall trimmar man för att kunna spara bensin vid körning. Så man kan säga att man trimmar för att öka kraften på motorn eller vridmomentet. Det finns en ganska stor uppsjö av mjukvaror idag som hjälper till att trimma till motorn.

Tänk dig för


När du har trimmat din bil ska du egentligen registreringsbesikta din bil. Det är inte många som gör det och bilprovningen har inte så stora förutsättningar att kontrollera om din bil är trimmad eller inte. En av de stora riskerna du tar om du trimmar bilen själv är att programvaran inte är typgodkänd eller certifierad. Har du satt in en sån mjukvara så du satt hela din garanti på din bil ur spel. Förutom att du inte får ersättning för din motor så får du inte ett enda rött öre för att du chippat din motor. Miljöpåverkan blir även större då chippet är gjort för att maximera motors effekt vilket biltilverkaren försökt strypa till max för att utsläppen inte ska bli så stor.

Äldre bilar


Är du lycklig ägare av en äldre bil kan du trimma din nästan hur som helst utan att det påverkar någon registrering av din bil. Du kan om du har tur på tag på en riktigt fin gammal förgasare som kanske till och med har dubbla portar eller sätta in ett större motorblock med mer volym. Ibland kan det vara så enkelt som att sätta in en V8 istället för en vanligt 4-cylindrig motor. Tänk dig att köra omkring i en gammal Volvo 142 och med en bil mullrande med en V8. Vilket du än väljer så är det en enorm känsla att få ut lite mer hästkrafter ur bilen och susa fram i lite högre fart. Omkörningen som förut varit seg och tagit en hel raksträcka för att komma om bilarna som låg framför dig går nu helt smärtfritt när du trampar på gasen. När du trycker ned gaspedalen svarar motorn direkt och bilen känns pigg. Du kommer säkert känna att det är värt varenda krona.