Sporterna med snabba bilar

Snabbaste bilsporterna

Tillhör du dem som gillar snabba muskelbilar? Då bör du besöka en racingbana för dragracing och se en riktig tävling. När bilarna med Top Fuel gasar till så eldflammorna står ut genom avgasrören vibrerar det i bröstet av tryckvågorna som uppstår. Det är bland det häftigaste man kan uppleva om man är motorintresserad.

Dragracing


Den snabbaste bilsporten i särklass är dragracing. En tävling där två bilar kör mot varandra på en rak bana som är 402.33 meter lång, det vill säga en fjärdedel av en engelsk mil. De snabbaste accar från 0-100 på, hör och häpna, mindre än en sekund! Det är en av de bilsporter där man som endast 8 år får börja praktisera sporten med en juniorbil. Sedan får man börja köra en riktig tävlingsbil vid 15 års ålder. Föraren måste ta en licens vilket betyder att ett teoretiskt prov måste genomföras och godkännas. Det gäller att veta vad flaggorna betyder och hur julgranen fungerar. Julgranen är för övrigt startljusen som används när de tävlande ska iväg.

Formel 1


Formel 1 kommer som god två vad gäller världens snabbaste bilsporter. Det är specialbyggda bilar som bara en, det vill säga föraren kan sitta i. Kraven på bilarna har blivit enorma då farterna är väldigt höga och många kör på banan samtidigt. De flesta tävlingar körs på banor, men en del sträckor går även på vanliga vägar där man stängt av trafiken för allmänheten. Formel 1 räknas nog till den i särklass dyraste motorsporten. De specialbyggda bilarna, de speciella däcken, långa transportsträckor i specialbyggda containrar driver upp priset för sporten. Teamen är stora och kräver nästan hundra personer för att man ska kunna hålla igång ett team under en tävling.

Rally

En annan fartfylld motorsport är rally som i motsats till dragracing och formel 1 som körs på racingbanor, körs rally på vanliga avlysta vägar runtom i skogarna. Någon enstaka gång stänger man av en gata i någon stad för att allmänheten ska bjudas på en fartfylld tävling. Mellan delsträckorna går transporten på vanliga vägar och då gäller helt vanliga trafikregler. Mellan vissa sträckor får teamen gå igenom bilarna och eventuellt byta däck. Det sker på avlysta specialplatser och får inte ske vart som helst. Vill man börja köra rally krävs först och främst att man har körtkort och sedan krävs en speciell tävlingslicens. Den största tävlingen som körs i Sverige är Svenska rallyt och går i de värmländska skogarna och runtomkring i dalarna. Tävlingen har VM status och körs i Februari varje år. Det kommer ekipage från hela världen och de mest kända bilmärkena är representerade på tävlingen. För det mesta är det vinterföre vilket kräver specialdäck med dubbar som står ut betydligt mer än på ett standard däck. Trots att utsticket är på betydligt fler millimeter än ett standard vinterdäck är det inget mot de isdäck som används vid iskörning på is. Värstingklassen för de som kör IS-SM är på hela fem centimeter och är sylvassa. Is tävlingarna går i norra Sverige under vårvintern på älvar och sjöar. Det är både racing och rallybilar som tävlar i samma tävling.